Już kiedyś o tym pisałem , więc się powtórzę.
System trafień w Milsim/PB to tylko umowa i zależy od orga.
W realu trafienie w jakąkolwiek część ciała nie oznacza jednoznacznie odniesienia konkretnej rany. I tak:
Dostałeś w głowę:
- masz pecha - KIA
- masz szczęście - pocisk ześlizgnął się z czaszki, nie trafił w ważny organ, itp - żyjesz
Dostałeś w szyję
- masz pecha - aorta i do piachu
- masz szczęście - przeszło obok ważnych organów, żyjesz
Dostałeś w udo
- masz pecha - aorta i do piachu (nota bene ostatnimi czasy jedno z potstawowych obrażeń powodujących śmierć na polu walki)
Dostałeś w tułw
- masz pecha - płuco, serce, śledzina, itp - i do piachu
- masz szczęście - przeszło obok ważnych organów - żyjesz...
I tak dalej, i tak dalej.
Pomoc medyczna może uratować życie, ale w większości przypadków jeśli potrzebny jest medyk - ranny nie jest zdolny do dalszego udziału w walce (ewakuacja).
Nie uwzględniamy oczywiście osłon balistycznych.
Więc tak naprawdę trafiony = KIA.
Możemy wprowadzić medyków (i poprawić grywalność) - nie ma KIA, chyba, że rany nie została zaopatrzona. Taki system był (jest) używany w LARPie pt Apokalipsa wg Króla Michała (AwKM). Oczywiście można zwiększyć poziom trudności i podnieść wymagania odnośnie TCCC, o ile uczestnicy dysponują wiedzą/wyposażenie,
Pmk
PS. Przykładowo AwKM - zasady do E3 40
http://forum.armiapoludnie.pl/viewtopic.php?t=805
1. Rany
1.1. Odnoszenie ran
Trafienie (również kilkukrotne) w jakąkolwiek część ciała (lub oporządzenia) równa się odniesieniu jednej rany. Liczba trafień - w danym momencie - nie wpływa na ilość odniesionych ran. Czyli gracz jest eliminowany (raniony) raz.
1.2. Sygnalizowanie odniesienia rany
"Gracz sygnalizuje trafienie poprzez:
- okrzyk ,,Trafiony!''
- podnosienie markera (broni) do góry."
1.3. Oddziaływanie ran
"Ranny
- pozostaje na miejscu trafienia
- stoi lub siedzi
- jeśli przewiduje to scenariusz - leży
- może wzywać medyka krzycząć ,,Medyk!''
- nie może rozmawiać ani komunikować się w jakikolwiek inny sposób z innymi (poza wzywaniem medyka)
- punkty dotyczące komunikowania się rannego mogą być zmienione - o ile przewiduje to scenariusz."
Absolutnie niedopuszczalne jest przekazywanie informacji nt sytuacji pozostałym graczom!
"Graczem po zranieniu należy zająć się w ciągu 5 minut po po odniesieniu rany. Oznacza to, że inny gracz musi zajmować się tylko rannym - nie może czynnie uczestniczyć w walce, musi przebywać przy rannym (kontakt fizyczny). Odpowiada to udzieleniu pierwszej pomocy w podstawowym zakresie - uciśnięcie tętnicy/żyły, masaż/przywrócenie pracy serca, itp. - bez przywrócenia sprawności gracza.
Ranny w takim stanie może ,,przeżyć'' max 20 minut od trafienia.
W tym czasie rannego należy opatrzyć - lub jeśli nie ma takiej możliwości (np. brak opatrunków) - przetransportować do bazy (która ma funkcję uzdrawiania - wg scenariusza)."
1.4. Opatrywanie ran
Ranny może zostać opatrzony.
"Opatrunek
- może być założony tylko przez medyka
- rannemu medykowi może założyć każdy gracz
- przykrywa miejsce najbliższe rany
- przywraca 100% sprawność rannemu."
"Dodatkowe punkty - o ile przewiduje scenariusz:
- medyka może opatrzyć każdy gracz - zużycie dwa opatrunki (,,kara'' za brak umiejętności) - o ile nie ma specjalności Sanitariusz."
1.5. Rany nieopatrzone
Rana bez udzielenia pierwszej pomocy (5 minut) lub opatrzenia (20 minut) jest śmiertelna. Gracz ginie i zakłada czerwoną chustę.A4
"Jeśli przewiduje to scenariusz - gracz może powrócić do gry korzystająć z Reinkarnacji.
Reinkarnacja (respawn) zapewnia możliwość uczestniczenia w grze - ale w innej roli.
Reinkarnacja oznacza:
- konieczność oddalenia się od miejsca ,,zgonu'' w miejsce w którym gracz jest niewidoczny dla innych graczy (lub do miejsca określonego w scenariuszu)
- wymazanie pamięci - gracz nie ,,pamięta'' tego co robił w poprzednim ,,wcieleniu''
- odgrywanie roli zgodnej ze scenariuszem (kto, zadania, ile ammo, etc)."
2. Uszkodzona broń/sprzęt
2.1. Uszkodzenie sprzętu
Trafienie w jakąkolwiek część broni lub wyposażenia (nie oporządzenie) równa się jego uszkodzeniu. Liczba trafień - w danym momencie - nie wpływa na ilość uszkodzeń. Czyli sprzęt jest eliminowany (uszkodzony) raz.
2.2. Postępowanie z uszkodzonym sprzętem
"Z uszkodzonego sprzętu nie można korzystać.
Gracz nie ma obowiązku sygnalizowania utraty sprzętu - moze uczestniczyć dalej w grze - np. korzystać z broni bocznej (pistolet).
Jeśli przewiduje to scenariusz może korzystać z broni zabitych/rannych/wziętych do niewoli."
2.3. Usuwanie uszkodzeń
"Sprzęt można naprawić
- jeśli w zespole jest Technik - może usunąć niesprawność sprzętu na polu - poprzez usunięcie śladów po trafieniu (lub jeśli nie ma śladów dotknięcie przez 5 sekund lub inny określony w scenariuszu czas)
- jeśli nie ma Technika sprawność sprzętu przywracana jest w bazie (która ma funkcję naprawiania - wg scenariusza)."